De Oxfam Novib campagne “Voedsel in de tank is echt het domste idee ooit” is pas echt dom

De campagne "Voedsel in de tank is echt het domste idee ooit” van Oxfam Novib eind 2012 is een voorbeeld van het kiezen van een foutief uitgangspunt. Het maakt duidelijk dat Oxfam Novib niet begrijpt dat een economie bestaat uit producenten en consumenten. Voordelen voor de een vertalen zich in nadelen voor de ander. Een hoge prijs is goed voor landbouwers en slecht voor verbruikers. Een lage prijs is goed voor consumenten en slecht voor fabrikanten. Elke keer komt in een concurrerende markt een evenwichtsprijs tot stand die alle belangen tegen elkaar afweegt. Minder vraag leidt tot een lagere prijs en daarmee tot minder productie. Dat is slecht voor (arme) boeren die leven van de opbrengst van hun grond. Oxfam Novib kan zich beter inzetten voor het verbeteren van de samenwerking tussen boeren door het opzetten van coöperaties en het opzetten van goede opslag- en transportfaciliteiten. Hierdoor komen meer gewassen bij de consumenten, daalt de prijs en ontvangen de boeren toch meer geld. Dat helpt iedereen. Vreemd dat Oxfam Novib dit niet bedenkt en het ontvangen geld besteedt aan een contraproductieve campagnes. Dat is pas echt dom.