Het stellen van doelen is een belangrijke voorwaarde voor een succesvolle therapie, daarom vragen we u uw doelen voor de aankomende therapie op te schrijven. Als hulpmiddel staat hieronder enkele doelen, gegroepeerd in vijf groepen. Elke groep staat in een eigen tabblad. De namen zijn afgeleid van het Alforto-raamwerk. Het eerste woord benoemt de persoonlijke ambities, de tweede het groepsmotief.
Veel levensproblemen zijn terug te voeren op verschillen tussen uw persoonlijke ambities en de groepsmotieven. Om dit verschil inzichtelijk te maken, vragen we u om de verwachtingen van uw drie belangrijkste groepen in te vullen, te weten uw gezin/of familie, uw werkgever en uw levensovertuiging. Naast de gewenste situatie vult u ook de werkelijke situatie in. Een voorbeeld staat in tabel Tabel 1: Ambities en motieven.
Uit de tabel komen de verwachtingsverschillen naar voren. Dit is een goed aanknopingspunt om te ontdekken waar uw onbehagen door ontstaat.
Loop de gehele lijst met doelen na en vul zoveel mogelijk doelen in. De lijst probeert u aan het denken te zetten. Vul in wat in uw gedachten opkomt. Alle antwoorden zijn goed, omdat het uw mening is.
Doel | Persoonlijk | Groepsverwachting | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
Werkelijk |
Ambitie |
Werkelijk |
Gezin, familie |
Werkgever |
Levensovertuiging |
|
Lichaam | ||||||
Mijn rol als ouder beter vervullen. |
Ik geeft prioriteit aan mijn werk, tegen mijn principes in. |
Gewaardeerde vader/moeder zijn |
Werkgever dwingt werktijden af, gezin heeft ander ritme |
Neem de taak van vader/moeder volledig op.Rust, Reinheid en Regelmaat |
Met ziel en zaligheid het werk voor alles laten gaan inclusief lange dagen en nachtdiensten |
Niet op zondag werken. |
... |
Doel | Persoonlijk | Groepsverwachting | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
Lichaam- Bestaan |
Werkelijk |
Ambitie |
Werkelijk |
Gezin, familie |
Werkgever |
Levensovertuiging |
Breng kinderen voort en voed ze op. | ||||||
Zonder vaste levenspartner | ||||||
Toewerken naar de mogelijkheid van een nieuwe liefdesrelatie. | ||||||
Seksuele moeilijkheden overwinnen. | ||||||
Ik heb een vaste levenspartner. | ||||||
Verbeteren van mijn relatie met mijn levenspartner | ||||||
Verbeteren van mijn seksuele relatie met mijn levenspartner | ||||||
Vervul mijn rol als ouder beter | ||||||
Verbeteren van de relatie met mijn kind(eren) | ||||||
Leren om anderen emotioneel dichterbij te laten komen en om meer vertrouwen in andere mensen te krijgen. | ||||||
Proberen om iets aan de gehele gezinssituatie te veranderen | ||||||
Houd lijf en leden gezond | ||||||
Omgaan met lichamelijke gebreken | ||||||
Leren om met lichamelijke pijn om te gaan en deze pijn zo mogelijk te verminderen. | ||||||
Leren om met mijn lichamelijke ziekte(n) of aandoeningen(en) om te gaan. | ||||||
Leren om mijzelf niet meer lichamelijk pijn te doen of te beschadigen (bijvoorbeeld: mijzelf snijden of branden). | ||||||
Verslavende middelen | ||||||
Stoppen met het gebruik van verslavende middelen (alcohol, drugs, etc.) | ||||||
Leren hoe ik kan leven zonder verslavende middelen. | ||||||
Leren hoe ik het gebruik van verslavende middelen onder controle krijg. | ||||||
Leren hoe ik moeilijke situatie kan hanteren, zonder naar verslavende middelen te grijpen. | ||||||
Voedsel | ||||||
Mijn eetproblemen overwinnen (anorexia nervosa, boulimie, draag tot braken). | ||||||
Leren om met mijn lichaamsgewicht om te gaan (af te vallen of mijn gewicht te accepteren). | ||||||
Blijf actief en fit | ||||||
Rusten | ||||||
Problemen die met mijn woonsituatie te maken hebben overwinnen (een probleem oplossen of een een doel met betrekking tot huisvesting nastreven). | ||||||
Mijn slaapproblemen overwinnen (moeite met in slaap vallen, midden in de nacht wakker worden, te vroeg in de ochtend wakker worden). | ||||||
Bewegen | ||||||
Meer gaan sporten of andere lichamelijk activiteiten gaan ondernemen. | ||||||
Mijn vrije tijd actiever leren invullen (hobby’s, culturele activiteiten, vrijwilligerswerk) | ||||||
Leren om mij prettig te voelen in mijn lichaam. |
Doel | Persoonlijk | Groepsverwachting | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
Samenwerking - Samenhang |
Werkelijk |
Ambitie |
Werkelijk |
Gezin, familie |
Werkgever |
Levensovertuiging |
Deel voorspoed en help elkaar bij tegenspoed. | ||||||
De dood van iemand die mij dierbaar is verwerken. | ||||||
Traumatische ervaringen verwerken (oorlogservaringen, een ernstig ongeval, geweldsmisdrijf, mishandeling, verkrachting, natuurrampen, etc.). | ||||||
Leren om gevoelens toe te laten en ze te uiten. | ||||||
Leren om met zeer negatieve gevoelens ( bijvoorbeeld ergernis en woede) om te gaan. | ||||||
Leren om stressvolle situatie beter te kunnen hanteren. | ||||||
Kom afspraken na om gezamenlijk tot een resultaat te komen. | ||||||
Leren om mijn dagelijks leven beter te organiseren. | ||||||
Mijn verwachtingen en gevoelens ten opzichte van mijn levenspartner duidelijk maken of duidelijk krijgen. | ||||||
De relatie met mijn ouders, broers en zussen veranderen. (leren hoe ik meer van hen kan los komen; leren om schuldgevoel of een gevoel van afhankelijkheid te overwinnen). | ||||||
Begrijp elkaars taken en rollen. | ||||||
De relaties met bepaalde mensen uit mijn omgeving (privé of zakelijk) begrijpen of verbeteren. | ||||||
De breuk met een ex-levenspartner verwerken. | ||||||
Leren om naar anderen toe meer mijzelf te blijven en mijn grenzen beter aan te geven. | ||||||
Leren om contact mensen mensen te leggen en te onderhouden (hoe ik mensen leer kennen, vriendschap opbouw, etc.) |
Doel | Persoonlijk | Groepsverwachting | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
Status - Voorspoed |
Werkelijk |
Ambitie |
Werkelijk |
Gezin, familie |
Werkgever |
Levensovertuiging |
Jaag succes na. | ||||||
Leren hoe zichzelf herhalende, tijd verspillende, zinloze gedragingen te beperken (overmatig handen wassen, schoon maken, controleren, tellen, etc.). | ||||||
Traumatische ervaringen verwerken (oorlogservaringen, een ernstig ongeval, geweldsmisdrijf, mishandeling, verkrachting, natuurrampen, etc.). | ||||||
Leren om een specifieke angst te overwinnen of er beter mee om te gaan. | ||||||
Leren om dingen die ik nu uit angst vermijd weer te doen. | ||||||
Leren hoe angsten of paniekaanvallen onder controle te krijgen. | ||||||
Weer meer daadkracht en energie te krijgen. | ||||||
Concrete problemen die met mijn werk of opleiding te maken hebben overwinnen. | ||||||
Meer zelfdiscipline en doorzettingsvermogen ontwikkelen. | ||||||
Overtref de groepsverwachting. | ||||||
Leren om beter om te gaan met de reacties van anderen op mijn gedrag (kritiek, afwijzing, waardering). | ||||||
Leren om overmatig hoge verwachtingen aan mijzelf of aan anderen te verminderen. | ||||||
Leren hoe ik met andere mensen samen kan zijn zonder mijn onzeker te gedragen (bijvoorbeeld: blozen, stotteren). | ||||||
Begrijp elkaars taken en rollen. | ||||||
De relaties met bepaalde mensen uit mijn omgeving (privé of zakelijk) begrijpen of verbeteren. | ||||||
De breuk met een ex-levenspartner verwerken. | ||||||
Leren om naar anderen toe meer mijzelf te blijven en mijn grenzen beter aan te geven. | ||||||
Leren om contact mensen mensen te leggen en te onderhouden (hoe ik mensen leer kennen, vriendschap opbouw, etc.) |
Doel | Persoonlijk | Groepsverwachting | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
Identiteit - Veerkracht |
Werkelijk |
Ambitie |
Werkelijk |
Gezin, familie |
Werkgever |
Levensovertuiging |
Wees zelfverzekerd | ||||||
Leren om gedachten aan zelfdoding te overwinnen of mijn wil om te leven terug te vinden. | ||||||
Leren hoe impulsen of nare gedachten die me achtervolgen beter te beheersen. | ||||||
Leren hoe om te gaan met mijn stemmingen en stemmingswisselingen. | ||||||
Loskomen van mijn negatieve stemming, verdriet of gevoel van innerlijke leegte. | ||||||
leren hoe ik mijn negatieve gedachten, gepieker en schuldgevoelens kan overwinnen. | ||||||
Beter leren omgaan met dingen, die mijn vroeger zijn overkomen. | ||||||
Begrijpen wie ik ben, wat ik kan en wat ik wil | ||||||
Meer zelfvertrouwen en zelfverzekerdheid ontwikkelen. | ||||||
Mijzelf leren accepteren zoals ik ben. | ||||||
Leren om mijn tijd alleen te kunnen doorbrengen. | ||||||
Leren verantwoordelijkheid en controle los te laten. | ||||||
Vier succes | ||||||
Meer optimisme en levensvreugde ontwikkelen. |
Doel | Persoonlijk | Groepsverwachting | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
Kennis - Wijsheid |
Werkelijk |
Ambitie |
Werkelijk |
Gezin, familie |
Werkgever |
Levensovertuiging |
Wees leergierig. | ||||||
Leren mijn behoeften te herkennen en uit te drukken. | ||||||
Leren mijn grenzen te onderkennen en er naar te handelen. | ||||||
Leren wensen en plannen beter te verwezenlijken. | ||||||
Technieken aanleren, die mij helpen om me te ontspannen. | ||||||
Leren om problemen en uitdagingen rustiger tegemoet te treden. | ||||||
Nieuwe toekomstperspectieven (persoonlijk, beroep en opleiding) krijgen. | ||||||
Toon wijsheid | ||||||
Leren om verantwoordelijkheid voor mijzelf te nemen (onafhankelijk leven, zelf besluiten nemen, …) | ||||||
Vragen over de zin van mijn bestaan verhelderen. |
Deze vragenlijst is gebaseerd op de Bern Inventory of Treatment Goals (US - 1.0) Goals Checklist van Prof. Dr. M. Grosse Holtforth. Deze lijst is oorspronkelijk vertaald in het Nederlands door dr. A. Hafkensscheid (Sinai Centrum) en Drs. C.E.W. Geerster (Hogeschool Windesheim). De vragenlijst is op vijf manieren aangepast om de kracht van de aanpak duidelijker te maken. Als eerst is dat de schrijfstijl van veel vragen actief is gemaakt. Praktisch is de lijdende vorm uit de tekst geschreven. De tweede aanpassing is het rangschikken van de vragen in de persoonlijke ambities volgorde van het Alforto-raamwerk. De derde verbetering is het toevoegen van motieven van de drie belangrijkste groepen in het leven van een persoon. De vierde vooruitgang is het benoemen van de verschillen tussen de werkelijkheid en wensen van een persoon en groep. De laatste vervolmaking is het uitvragen van de persoonlijke situatie zodat we het aantal vragen verminderen.
De persoonlijke ambities en groepsmotieven kennen een tegenstrijdigheid die volledig uit de doeken is beschreven in het boek «Het Alforto-raamwerk». Een korte samenvatting hiervan staat in tabel 2. In essentie probeert een persoon zijn eigen situatie te beheersen en te vergoelijken. Een groep maakt hiermee korte metten en verwacht dat een individu bijdraagt het aan groepsresultaat. De botsing van ambities en motieven leidt tot problemen als een persoon verscheurd wordt tussen de eigen waarden en normen en de eisen die de groep stelt.
Persoonlijke ambities | Groepsmotieven |
|||||
---|---|---|---|---|---|---|
Ambitie |
Drijfveer |
Gedrag |
Gedrag |
Drijfveer |
Motieven |
|
Kennis |
Mijn wereldbeeld is correct. |
Verwerp het nieuwe idee. |
Omarm het bewezen nieuwe idee. |
Toets de nieuwe ideeën en vervang de bestaande, verouderde opvattingen. |
Wijsheid |
|
Identiteit |
Mijn ideeën zijn objectief en juist. |
Andere ideeën zijn subjectief en onjuist. |
Ga voor objectief resultaat. |
Bewijs de kracht van de nieuwe ideeën ook bij weerstand van de gevestigde orde. |
Veerkracht |
|
Status |
Mijn zelf bedachte hiërarchische positie in de kenniswereld is en moet hoger blijven. |
Anderen met lagere hiërarchische positie kunnen geen geldige oplossingen bedenken. Anders had ik ze wel bedacht. |
Het resultaat voor de gehele groep is belangrijker dan individuele belangen. |
Doorbreek de hiërarchie door te laten zien dat de nieuwe ideeën werken. |
Voorspoed |
|
Samenwerking |
Mijn ideeën leiden tot het beste resultaat voor de gehele groep. |
Iedereen moet doen wat ik denk en zeg. |
Draag bij aan de verdere ontwikkeling en maak koppelingen met bestaande ideeën. |
Verbind de nieuwe ideeën met de bewezen wereldbeelden. |
Samenhang |
|
Lichaam |
Mijn geheugen is superieur. |
De nieuwlichter is nog jong en moeten nog veel leren. |
Laat het werken en laat het zien. |
Maak de ideeën praktisch toepasbaar. |
Bestaan |
Zie ook:
Arjen Meijer 5 mei 2021
Laatste wijziging op 31 mei 2021