Samenzweringstheorieën zijn hardnekkig, verleidelijk en vaak moeilijk te ontkrachten. Ze ontstaan niet zomaar: ze wortelen diep in ons leerproces en in de manier waarop we informatie waarnemen, verwerken en interpreteren. Om ze effectief te bestrijden, moeten we begrijpen hoe denkpatronen zich ontwikkelen. De inzichten van Jean Piaget over leerontwikkeling bieden hiervoor een waardevol kader.
Jean Piaget, pionier in de cognitieve ontwikkelingspsychologie, beschrijft vijf fundamentele fasen in het leerproces van kinderen.1The originis of intelligence in children. Jean Piaget (1952) Deze fasen vormen de basis voor hoe we waarnemen, begrijpen en uiteindelijk invloed uitoefenen op onze omgeving:
Deze fasen bouwen logisch op elkaar voort. Wie leert in de juiste volgorde — van ontdekken tot alternatieven onderkennen — ontwikkelt een robuust denkpatroon. Wordt deze volgorde verstoord, dan moet het brein ontbrekende schakels zelf aanvullen. Dit leidt tot cognitieve belasting: we moeten meer onthouden en kunnen minder goed toetsen of onze redenering klopt. De relatie tussen waarneming en resultaat vervaagt, en onze voorspellingskracht neemt af.
Wanneer cruciale schakels in het leerproces ontbreken, vullen we die liever zelf in. We verzinnen waarnemingen en redeneringen om een coherent wereldbeeld te behouden. Zo herstellen we ons voorspellingsvermogen en ontlasten we ons geheugen. Maar dit leidt tot alternatieve waarheden en samenzweringstheorieën. Onderzoek bevestigt dit mechanisme.2Zie voor een ander perspectief, maar wel met dezelfde strekking: Joseph A. Vitriol, Jessecae K. Marsh. The Illusion of Explanatory Depth and Endorsement of Conspiracy Beliefs. European Journal of Social Psychology, 2018 en Christopher M. Federico, Allison L. Williams, Joseph A. Vitriol. The role of system identity threat in conspiracy theory endorsement. European Journal of Social Psychology, 2018
We kunnen het ontstaan van samenzweringstheorieën grotendeels voorkomen door het leerproces volledig en in de juiste volgorde aan te leren. Door mensen te begeleiden in het doorlopen van alle zeven fasen — van ontdekken tot beïnvloeden — versterken we hun vermogen om kritisch, logisch en voorspelbaar te denken. Zo bouwen we aan een samenleving die minder vatbaar is voor misinformatie en complotdenken.
Zie ook:
Datum laatste inhoudelijke wijziging 6 augustus 2025