Mooi zijn – of niet lelijk zijn- geeft geweldige genetische en sociale voordelen. Aantrekkelijke mannen of vrouwen vinden we intelligenter en beter in bed; ze verdienen meer en trouwen vaker.
Vooral voor succesvolle voortplanting is schoonheid zeer belangrijk. Uit een studie van David Buss, een Amerikaanse wetenschapper, legde de seksuele voorkeur vast van meer dan 10.000 personen in 37 culturen. Uit de studie bleek dat de lichamelijke aantrekkelijkheid aan of vlakbij de top staat van de wensenlijst van elke man. Nancy Etcoff, een psycholoog en schrijfster van “Survial of the Prettiest” beargumenteert dat “mooi zijn het belangrijkste bezit is van een vrouw, uitwisselbaar met sociale positie, geld, zelfs liefde. Maar, afhankelijk als het is van een verouderend lichaam, de vrouw onderhoudt het of verliest het.”
Schoonheid is iets dat we instinctief herkennen. Een baby van drie maanden oud lacht langer naar een gezicht dat door volwassen “aantrekkelijk” bevonden wordt. Schoonheid duidt op gezondheid en vruchtbaarheid. Lang haar gaat al eeuwen door als teken van een goede gezondheid. Mascara laat het oog groter lijken en jonger. Blosjes op de wangen en rode lippenstift zijn een teken van seksuele opgewondenheid. In elke cultuur is een relatief lichte en egale huid een teken van jeugdigheid en gezondheid: gedeeltelijk omdat de huid donkerder wordt na een zwangerschap en gedeeltelijk omdat een lichte huid ziektes eerder aan het licht brengt.
Ook de vrouwelijke lichaamslijn met grote borsten en een heup-taille verhouding van kleiner dan 0,8 (Barbie heeft 0,54) prijst het klaar zijn voor de voortplanting aan. Barry Happer bestudeerde 11.000 Britse 33-jarigen. Hij bepaalde de prijs voor lelijkheid op ongeveer 15% voor mannen en 11% voor vrouwen. Te zware vrouwen verdienden 5% minder dan gemiddeld, speciaal bij secretaresses. Er goed uitzien is vooral belangrijk bij verkoop, daar waar de verkoper de klant ontmoet. Een andere studie van 289 Nederlandse advertentie bedrijven vond een verband tussen goed uitziende managers, hogere opbrengsten en ondernemingssucces.
Een leuk gezicht helpt mensen ook uit de moeilijkheden. In een studie van de Universiteit van Olso gaven student een 20% lichtere straf aan misdadigers als ze een aantrekkelijk voorkomen hadden.
Zie ook:
Bron: The Economist May 24th 2003 The Beauty Business
Datum laatste wijziging 11 september 2004.